Dag 5 en 6, hulpliggers voor de 18m tippen

De huid van de 18m opsteektippen wordt in de hoofdmal gelamineerd, samen met de rest van de vleugel.  De onderdelen die in de vleugel worden ingebouwd, zoals de hulpliggers, worden wel in een aparte mal gelamineerd. Deze mal is vergelijkbaar opgebouwd met die van de achterligger van de binnenvleugel , met zijn eigen scharnieren. Dit zijn mooie klusjes die ‘s avonds na het werk gaan. Op een avond heb ik de mallen schoongemaakt en weefsel op maat gemaakt en de dag erna heeft een collega me geholpen, zodat we beiden na een uur of 2 een keurig achterliggertje in de mal hadden liggen glanzen.

IMG_5759

De mallen voorbereid met lossingsmiddel. Links zie je de drie flaperonscharnieren in de houders zitten.

IMG_5762

Het eindprodukt na een avondje vliegtuig bouwen. De mal wordt na het lamineren omgedraaid zodat de overtollige hars niet onderin het gootje blijft staan, maar in het weefsel trekt. Dit wordt later afgezaagd, zodat er zoveel mogelijk gewicht wordt bespaard. Vooraan links zie je hoe de scharnierpennen zijn ingepakt. De moer die er opgedraaid is nadat het koolstof er doorheen is gestoken, is met katoenvlokken en hars ingepakt, waarna er drie laagjes glasmat overheen zijn gelamineerd.

Leave a comment