Dag 46, puntjes op de i

De vleugelschalen zijn inmiddels bijna klaar om gesloten te worden. De laatste stuurstangen worden ingebouwd en er worden kapjes gemaakt voor de plekken waar geen hars op mag druppelen bij het verlijmen van de schalen.

IMG_1127

Ook moeten de transportaanslagen voor de flutterhamers nog worden ingebouwd. Als de kist is opgebouwd zijn de uitslagen van de flaperons begrenst door de aanslagen van de knuppel en in gedemonteerde toestand zit er normaal gezien een klampje op de flaperons. Mocht dit klampje tijden het transport van het roer afvallen en de aanhanger rijdt vervolgens over een heftige hobbel, dan zou de kans kunnen bestaan dat de flutterhamer de stuurstang raakt en deze daardoor uitknikt, vandaar deze aanslagen.

IMG_1161

Ook moet de vleugeldeling van de opsteektippen worden beschermd tegen indringende hars, anders zou deze verbinding niet meer uit elkaar te halen zijn. Dit wordt gedaan door klei in de spleet te drukken waar geen hars mag komen.

IMG_1160

Op de afbeelding is ook te zien dat er stroken piepschuim met dubbelzijdig plakband tegen de achterligger zijn geplakt. Dit moet er ook voor zorgen dat er geen hars in de roerscharnieren loopt. Dit piepschuim is achteraf natuurlijk gemakkelijker te verwijderen dan aangeplakte hars.

Hier worden de kabels voor de waterventielen op hun plek gelegd.
IMG_1170

Als tot slot alles gecontroleerd is door de inspecteur en hij zijn checklisten heeft afgetekend, is het geheel klaar om te worden verlijmd.

Leave a comment