Dag 57, linker vleugel zagen

Omdat de rompmal nog steeds de werkplaats niet in kan, besluit ik om in de tussentijd de  vleugels te bewerken. Hierbij moet de lijmnaad worden verwijderd van de neuslijst en de onder- en bovenkant van de achterlijst en de wortelribben moeten op maat worden gezaagd. Hiervoor staat er een dun lijntje in de mal gekrast, van een paar tienden dik. Dit dunne lijntje uit zich als een verhoging op de vleugel, wat natuurlijk slecht te zien is als er veel koolstofstof door het slijpen op de vleugel ligt. Daarom accentueer ik deze verhogingen met een rode stift, waardoor de markeringen onder een laagje stof nog zichtbaar is. Ook markeer ik de flaperonscharnieren, zodat ik deze in mijn ijver niet per ongeluk doorslijp.

 Afbeelding

 Hier is de linker vleugel te zien, de neus. en achterlijsten en de wortelrib zijn al op maat gemaakt. Wel moeten de harsresten nog van de ligger worden verwijderd.

Afbeelding

Nadat de vleugel op maat geslepen is, moet de 18-meter tip worden losgezaagd. Er staat wederom weer een lijntje op de vleugel waarlangs ik met de vibreerzaag een dunne snede zet. Daarna moet met een zaklamp worden gecontroleerd of de liggerstomp en de ribben vrij zijn van hars, waarna met houten en aluminium keilen de tip van de vleugel moet worden geklopt. Hier treden helaas complicaties op.  

Afbeelding

 Het blijkt dat we niet goed hebben opgelet bij het verlijmen van de vleugel en na de hulp van collega’s te hebben ingeroepen blijkt dat de liggerstomp aan de schaal zit verlijmd. Hierdoor moet er meer kracht dan normaal op de verbinding worden uitgeoefend, waardoor de schaal vleugelschaal en de ribben licht beschadigd worden. Ook is de eerst laag van de liggerstomp afgescheurd. Dit zal alles later gerepareerd moeten worden. 

Afbeelding

 Nadat alles op maat is gezaagd, heb ik de 18-meter tip op de weegschaal gelegd; 4,4 kg, uiteraard nog zonder flaperon, PU-lak en vleugelklosje.

Leave a comment