Om een beetje op te kunnen schieten, spreken we af ‘s zaterdags de rechter rompschaal te lamineren en zondags de linker. In de LS productie worden de rompschalen gelamineerd en worden de spanten op de nog natte hars van het laminaat gelijmd. Hierdoor hebben we twee lange dagen voor ons, maar is na het weekend de rompbouw een heel eind opgeschoten.
De lamineerplannen, de vooraf op maat geknipte versterkingsbanden voor de cockpitrand, motorkastopening en de wielkast.
De rompmal, ook in wit leverbaar….
De vooraf gelamineerde schaal voor het vertikaal staartvlak wordt met twee druppeltjes secondenlijm en twee loodblokken op zijn plek gehouden. Aan de onderste rand is lang geschuurd, zodat de dikte van het laminaat netjes op nul uitloopt.
Het achterste deel van de romp bestaat uit koolstof, het laminaat rond de cockpit bestaat uit glasvezel, met uitzondering van de cockpitrand, die is ook met koolstof banden versterkt.
Hier liggen de koolstof versterkingen van de cockpitrand er al in.
Het koolstof laminaat overlapt 80mm met het laminaat van het vertikaal staartvlak.
In het nog natte laminaat worden de rompspanten gelijmd.
Ook de voorgeproduceerde cockpitrand wordt in het nog natte laminaat gelijmd. De 4 kabels voor de waterkranen en de stang voor de benzinekraan zitten er al in.
Hier zit het voorste hoofdspant er al ingelijmd en er zijn twee hoopjes hars met microballoons te zien. Microballoons zijn kleine bruine holle glaskogeltjes, die de hars een beetje steviger maken, maar toch lichter zijn dan de pure hars.
Hier zijn alle spanten met hun werktuigen gepositioneerd.
Dit zijn de drie spanten waar later de motorkast aan gelijmd wordt.
De linker kant begint vergelijkbaar. Het is echter iets meer werk, omdat aan de linker kant ook de lijmnaad gelamineerd wordt. De opzetrand waar de lijmrand tegen aan gelamineerd wordt zit hier nog niet op de mal, omdat er eerst een dun lapje langs de rand wordt gelamineerd. Dit lapje zorgt ervoor dat de lijmnaad bij het sluiten van de romp op zijn plek blijft zitten en niet naar binnen wordt gedrukt. Ook worden langs alle randen een of meerdere glasvezel rovings gelegd, om deze randen te versterken. Over de roving wordt een dunne glasmat gelamineerd, zodat deze niet verschuiven bij het lamineren van de volgende lagen.
De rest van het laminaat wordt verder zoals de rechter kant gedaan. Interessant om te vertellen is nog dat het laminaat van de staartboom eigenlijk een sandwich is. Dit wordt echter niet met de gebruikelijke schuimplaat of honingraat gemaakt, maar met polyester mat, dat net als glasmat wit is. Dit materiaal is lichter dan glas- of koolstofvezel, maar wel sterker dan schuim. Hierdoor wordt het laminaat een beetje dikker zonder veel zwaarder te worden.
Hier ligt dan ook het linker laminaat er in. Achteraf blijkt dat we het koolstof laminaat te hoog op het verticaal staartvlak hebben laten doorlopen. Dit is een probleem, omdat de VHF-antenne in het staartvlak wordt gelamineerd. De koolstof van de romp schermt de antenne af en daarom moet de antenne later hoger in de staart worden geplakt.
Het bewijs dat ik niet alleen maar foto’s maak…
Een van de motorspanten past niet helemaal en daarom heb ik er een hoekje vanaf gezaagd. Dit hoekje is dan gelijk na het vastlijmen van het spant gerepareerd met voorgelamineerde glasmatjes.
Om een uur of 5 zitten alle spanten op hun plek en zit het werk erop.